Publikacje zwarte

1. M. Szczepańska, Rozwój ekspresji werbalnej uczniów klas I-III na lekcjach języka polskiego, Wydawnictwa Uczelniane WSP,  Słupsk,  1989

[powiększ okładkę]

 

 

2. M. Szczepańska, Przewodnik metodyczny do nauczania języka polskiego w klasie III,  Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1990

3. M. Szczepańska,  E. Gaweł-Luty, Przewodnik metodyczny do nauczania przedmiotu pedagogika wczesnoszkolna z metodyką,Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1991

4. M. Szczepańska,  (red.),  Poznać ucznia, Słupsk, 1994

[powiększ okładkę]

 

 

 

5. M. Szczepańska, (red.), Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia,  Wydawnictwa Uczelniane,  Słupsk,  1995

[powiększ okładkę]

 

 

6. M. Szczepańska, Szkoła idealna. Rozważania optymistyczne. Wydawnictwa WSP,  Słupsk, s. 1- 211, 1999

[powiększ okładkę]

 

7. M. Szczepańska,  Program autorski. Jak go napisać,  Wyd Image, 1999

8. M. Szczepańska, Program autorski – warto spróbować,  Wyd. Image, 1999

[powiększ okładkę]

 

 

 

9. M. Szczepańska, Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym,  Wyd. IMPULS,  Kraków, 2000

[powiększ okładkę]

 

 

10. M. Szczepańska, Edukacja teatralna a rozwój kompetencji społecznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwa Pomorskiej Akademii Pedagogicznej,  Słupsk,  1999

[powiększ okładkę]

 

11. Elitaryzm – Mistrz w edukacji, Pod red M. Szczepańskiej, Wydawnictwa Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku ,  2002

12. M. Szczepańska, E. Gaweł – Luty,  Możliwe – niemożliwe. Jakościowy wymiar pedagogiki aktualnej, Wydział Edukacyjno – Filozoficzny, Słupsk,  2003

[powiększ okładkę]

 

 

13. M. Szczepańska, Sztuka działań innowacyjnych. Program autorski. Projekt edukacyjny. Metoda gier dydaktycznych. Metoda symulacyjna. Wyd Image,  Słupsk,  2003

[powiększ okładkę]

 

14. M. Szczepańska, Kulturnoje obrazowanije rebienka w ranniem szkolnom wozrostie. Wydawnictwo Uczelniane Moskowskogo Gumanitarnogo Uniwersiteta, 2004

[powiększ okładkę]

 

 

15. Futurologia pedagogiczna. Niekonwencjonalne rozwiązywanie konwencjonalnych problemów w edukacji,  (red M. Szczepańska,  E. Gaweł – Luty), Wydawnictwa Uczelniane PAP,  Słupsk 2005

[powiększ okładkę]

 

 

16. Mam świadomość swej tożsamości i uczę się tożsamości innych. Programy autorskie, Pod red. A. Suchockiej, M.Szczepańskiej, ODN, Słupsk 2008

[powiększ okładkę]

 

 

17. M. Szczepańska,  E. Gaweł – Luty, Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls,  Kraków 2009

[powiększ okładkę]

 

 

18. M. Szczepańska,  E. Gaweł – Luty, Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls,  Kraków,  II wydanie, 2010

19. M. Szczepańska,  Tradycja i współczesność w pracy socjalnej. Metody i pojęcia pracy socjalnej,  Copyright by: Mariola Szczepańska, Gdynia,  2011

[powiększ okładkę]






Liczba pobrań: 195
 

20. M. Szczepańska, Program autorski jako element doskonalenia zawodowego nauczyciela w zakresie pracy opiekuńczo – wychowawczej i profilaktycznej z uczniem/wychowankiem w wieku 6 – 18 lat, Słupsk, 2015

[powiększ okładkę]

 

21. Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo Uczelniane AMW, Gdynia, 2015

 [powiększ okładkę]

 

 

 

 

22. Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo Uczelniane AMW, Gdynia, 2016

 [powiększ okładkę]

 

 

 

23. Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo Uczelniane AMW, Gdynia, 2016

 [powiększ okładkę]

24. M. Szczepańska, Opieka i wychowanie : wychowanek, rodzic, wychowawca, opiekun, Słupsk 2019

 [powiększ okładkę]





Liczba pobrań: 1032

25. M. Szczepańska, Szkoła: uczniowie, rodzice i nauczyciele, Słupsk 2019

 [powiększ okładkę]








Liczba pobrań: 374

 

 

26. M. Szczepańska, Program autorski. Uobecnienie kreatywności, Słupsk 2022

 [powiększ okładkę]








Liczba pobrań: 135

 

 

27. M. Szczepańska, Rysunek, kolor, pismo (Nie)konwencjonalne sposoby diagnozy psychopedagogicznej dzieci, młodzieży i dorosłych, Słupsk 2022

 [powiększ okładkę]








Liczba pobrań: 135

 

 

28. Mariola Szczepańska: Bajka magiczna. Teoretycznie i praktycznie, 2022

 [powiększ okładkę]








Liczba pobrań: 276

 

 

 

 

 

Organizacja konferencji

  • Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Edukacja 2000. Elitaryzm – Egalitaryzm.  Konferencja organizowana przez Pomorską Akademię Pedagogiczną oraz Polskie Towarzystwo Pedagogiczne w Słupsku - czerwiec 2000. Konferencja dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (DNS 5 – 71 – DOT 1 – 35 / 2000)

  • Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Edukacja 2000. Możliwe – niemożliwe. Jakościowy wymiar pedagogiki aktualnej. Konferencja organizowana przez Pomorską Akademię Pedagogiczną w Słupsku – czerwiec 2002

  • Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej : Edukacja XXI wiek : Futurologia pedagogiczna. Niekonwencjonalne sposoby rozwiązywania konwencjonalnych problemów w edukacji – Konferencja organizowana przez Pomorską Akademię Pedagogiczną w Słupsku - Wydział Edukacyjno –Filozoficzny – maj 2004

  • Współorganizator Konferencji „Metody i formy pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji. Konferencja organizowana przez Pomorską Wyższą Szkołę Humanistyczną w Gdyni - kwiecień 2008

 

Artykuły w czasopismach naukowych:

1. M. Szczepańska, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 4, 1986, s.74-79.

2. M. Szczepańska, Praca z tekstem literackim w klasach I-III, Życie Szkoły, nr 4, 1987, s.218-223.

3. M. Szczepańska , Bieżące sprawdziany ortograficzno-gramatyczne z języka polskiego w klasie III, Życie Szkoły, nr 5, 1998, s.294-304.

4. M. Szczepańska, Samodzielne czytanie lektur przez uczniów w klasie III, Życie Szkoły, nr 6,1989, s.499-503.

5. M. Szczepańska, Poprawa prac samodzielnych uczniów klas I-III, Życie Szkoły, nr 8,1989, s.499-503.

6. M. Szczepańska , Wybrane uwagi na temat poziomu oczekiwań uczniów wobec szkoły podstawowej i jego nacechowanie emocjonalne (na przykładzie klasy I, IV, VIII), Słupskie Prace Humanistyczne, nr 9b, Słupsk, 1990, s.205-210.

7. M. Szczepańska, Wczesna edukacja teatralna dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako czynnik intensyfikujący ich rozwój umysłowy i społeczny, Słupskie Prace Humanistyczne, nr 10b, 1992, s.207-220.

8. M. Szczepańska, Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyrażania uczuć na lekcjach języka polskiego, Życie Szkoły, nr 8, 1993, s.466-472.

9 .M. Szczepańska, A. Suchora - Olech (1999), Wystarczy nie przeszkadzać dziecku w rozwoju . Zycie Szkoły , nr 8 ,1999,  ss. 570 – 573.

10. M. Szczepańska, E. Gaweł - Luty  , Reforma , nie dziękuję. Wolę być autokratą niż autokreatorem, Kwartalnik myśli społeczno – pedagogicznej. Teraźniejszość . Człowiek . Edukacja, nr 2 , ss. 23 – 26.

11. M. Szczepańska, Twórcza samodzielność uczniów w zakresie wyrażania uczuć na lekcjach języka polskiego w klasach I - III szkoły podstawowej w perspektywie oceny szkolnej. Comensky., nr 3\4 , 1999,Czechy. , ss. 56 – 59.

12. M. Szczepańska , Nauczycielu ruszaj do dzieła !, Edukacja i Dialog , nr 114 ,2000,  ss. 17 – 21.

 

Publikacje w pracach zbiorowych (objętych systemem recenzji naukowych):

1. M. Szczepańska, Zadania edukacji teatralnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym w kształtowaniu sfery emocjonalno-estetycznej, W: Współczesne tendencje w edukacji wczesnoszkolnej. Pod red M. Grochocińskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego,1989, s.71-79.

2. M. Szczepańska, Skrócona skala dyferencjału semantycznego. Kształtowanie umiejętności werbalizowania emocji przez uczniów, Prace badawcze Wydziału Pedagogicznego, Pod red. A. Gęsickiej, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1993,  s.25-43.

3. M. Szczepańska , Poznawanie uczniów - wybór czy konieczność? W: Poznać ucznia,  Pod red. M. Szczepańska , Wydawnictwo Miejskie, Słupsk, 1994, ss. 5 – 10.

4. M. Szczepańska , Operacjonalizacja celów kształcenia w klasach I-III, W: Poznać ucznia , Pod red. M. Szczepańskiej , Wydawnictwo Miejskie , Słupsk, 1994, ss. 44 – 62.

5. M. Szczepańska , Primum non mutare - ekologia rodziny i możliwości przeniesienia jej doświadczeń na grunt szkoły, W: Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A. Suchory-Olech, M. Szczepańskiej, Wydawnictwo WSP, Słupsk, 1995, ss.165-178.

6. M. Szczepańska, Epistemologiczne składniki ideologii wychowania, W: Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A. Suchory-Olech, M. Szczepańskiej, Słupsk, 1995, ss.11-26.

7. M. Szczepańska, Pryzmat osobistej mentalności dziecka jako podstawa budowania obrazu samego siebie w relacji z innymi (szkic problemu), W: Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A. Suchory-Olech, M. Szczepańskiej, Słupsk, 1995, ss.27-40.

8. M. Szczepańska , Uelastycznianie pozycji ucznia i nauczyciela w procesie kształcenia, W: Wychowanie dla przyszłości, Pod red. W. Karawajczyka, A. Karpińskiego, J.Kojkoła, Wydawnictwo AMW, Gdynia ,1997, s.161-171.

9. M. Szczepańska, Pryzmat osobistej mentalności dziecka jako fundament budowania obrazu samego siebie w relacji z innymi, W: Współczesne przemiany edukacji wczesnoszkolnej. Pod red. M. Jakowickiej, Wydawnictwa Uczelniane, Zielona Góra,1996,  s.154-160.

10. M. Szczepańska, Czy nauczyciele i rodzice mogą się nawzajem wspierać, W: Szukając rozwiązań - pomysły na edukowanie, Pod red. A. Suchory-Olech, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,1997,  ss. 229 241.

11. M. Szczepańska, Osoba jako podmiot i przedmiot w interakcjach symbolicznych, W: Szukając rozwiązań - pomysły na edukowanie, Pod red. A. Suchory-Olech, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,1997, ss. 83 - 95.

12. M. Szczepańska, Czy bycie twórczym to tylko kwestia uwolnienia się od stereotypów, W: Edukacyjne wątpliwości, Pod red. E. Bilińskiej-Suchanek, L. Preuss-Kuchta, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1997 , ss. 221 – 236.

13. M. Szczepańska, E. Gaweł - Luty , Społeczny aspekt rozwoju człowieka w procesie edukacyjnym. W: Kultura pedagogiczna w procesie kształcenia. Teoria i praktyka. Pod red. M. J. Śmiałek, M. Marcinkowski, Sekcja wydawnicza Oddziału Kształcenia WSO im. St. Czarneckiego w Poznaniu, Poznań, 1997, ss. 102 - 115.

14. M. Szczepańska , Kreatywny uczeń, a jaki nauczyciel? (sztywne myślenie przychodzi niepostrzeżenie), W: Współczesne przemiany kształcenia i doskonalenia pedagogicznego nauczycieli, Pod red. R. Parzęckiego, Wydawnictwa Uczelniane Wyższej szkoły Pedagogicznej , Bydgoszcz, 1997, ss. 89 – 103.

15.  M. Szczepańska, Czy rozmowa może być zwierciadłem duszy? Co chce usłyszeć nauczyciel, a co może powiedzieć uczeń. W: Komunikacja, dialog, edukacja. Pod red. W. Kojsa, R. Mrózka, L. Dawid. Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Śląskiego - Filia w Cieszynie,Cieszyn, 1998,  ss. 133 - 141.

16. M. Szczepańska,  Stereotypowość bajki. Morfologia samodzielnie redagowanych bajek przez uczniów klas I-III szkoły podstawowej, W: Szkoła otwarta - Die offene Schule ... Pod red. E. Bilińskiej-Suchanek, L. Preuss-Kuchty ,Słupsk, 1998, ss 173 - 188 .

17. M. Szczepańska , E. Gaweł - Luty , Wychowanie - społeczny dowód słuszności. W: Wychowanie dla przyszłości. Pod red. W. Karawajczyka, A. Karpińskiego, J. Kojkoła, Wydawnictwa AMW, Gdynia, 1998, ss. 161 - 171.

18. M. Szczepańska, Czy bycie twórczym to tylko kwestia uwolnienia się do stereotypów. W: Edukacyjne wątpliwości. Pod red. E. Bilińskiej - Suchanek, L. Preuss - Kuchty. Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1998,  ss. 221 - 236.

19. M. Szczepańska, Idealny uczeń. Idealny nauczyciel. Idealna szkoła. W: Idealna szkoła. Rozważania optymistyczne. Pod red. M. Szczepańskiej. Wydawnictwo Uczelniane WSP, Słupsk, 2000 , ss. 9 – 34.

20. M. Szczepańska, H. Horka,, Szkoła idealna. Zmiana sposobu myślenia o ekologii. W: Idealna szkoła. Rozważania optymistyczne. Pod red. M. Szczepańskiej. Wydawnictwo Uczelniane WSP, Słupsk, 2000, ss. 91 – 110.

21. M. Szczepańska , Nauczyciel człowiek sukcesu. Rozważania w świetle reformy edukacji W; Doświadczenie i projekcja przyszłości w treściach pedagogicznych kształcenia nauczycieli. Pod red. R Parzęckiego, R. Cierzniewskiej ,Bydgoszcz, 2000, ss. 151 – 156.

22. M. Szczepańska , A. Suchora – Olech, Środowiskowe uwarunkowania twórczości dzieci, W : Wybrane problemy współczesnej edukacji, Pod red. J. Kwapiszewskiego, Wyd. PAP , Słupsk,2000, ss. 137 – 148.

23. M. Szczepańska , Edukacja poprzez literaturę piękną i teatr. Teatr na miarę dziecka, W : Edukacja sztuki – tradycje i współczesność, Pod red. J. Chacińskiego, Wydawnictwo Uczelniane PAP , Słupsk,2002, ss.137-156.

24. M. Szczepańska, Dziecko niepełnosprawne jako uczestnik rzeczywistości społecznej , Materiały pokonferencyjne , Koszalin, 2003, ss. 23 -41.

25. M. Szczepańska ,Tradycja i współczesność w polskiej pedagogice kultury , W: Muzyka i pedagogika muzyczna pomiędzy kulturami. Okcydent i orient , Pod red J. Chacińskiego , Wydawnictwa Uczelniane PAP, Słupsk,2003, ss.140-161.

26. M. Szczepańska , Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami W; Wspieranie rozwoju osób z autyzmem . Teoria , metodyka , przykłady Pod red J . Błeszyńskiego, Impuls , Kraków, 2004, ss.169-194.

27. M. Szczepańska, Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami , W: Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem , Pod red J. J. Błeszyńskiego, Impuls , Kraków,2005, ss. 201 – 225.

28. M. Szczepańska, Program autorski . Kamień milowy na drodze od ( do ) praktyki szkolnej do ( od ) badań naukowych , W: Edukacja a przemiany tożsamości społecznej , Pod red. E. Gaweł – Luty , J Kojkoła, Wyd. Harmonia , Gdańsk, 2006, s.313- 318.

29. M. Szczepańska, Kulturnyje kompetencji kak osnowa razwitia komunikacjonnoj kultury , W: Naucznyje trudy moskowskogo Gumanitarnogo Uniwersiteta , Wypusk 71, Izdatielstwo Moskowskogo gumanitarnogo uniwersiteta,Moskwa, 2006,  ss. 129-135

30. M. Szczepańska , Komiks jako opowieść o bohaterach masowej wyobraźni w perspektywie edukacyjnej ,W; Edukacja jutra . XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe, Wydawnictwo Uczelniane AWF, Wrocław, 2007,tom2, ss. 127-132.

31. M. Szczepańska, Podmiot i podmiotowość w optyce rozwojowej ze szczególnym uwzględnieniem dziecka w wieku wczesnoszkolnym ,W: Pedagogika społeczna. Współczesne obszary , Pod red I. Suriny , Wyd. Uczelniane AP , Słupsk,2008 , s.25-38.

32. M. Szczepańska, Úloha dospelých pri zvládaní jazyka a ovládanie jazyka dieťaťom, In.: Miesto spoločenských kategorií pri tvorení postojov súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava, Pod red. M. Babiarza , A. Suchockiej , Ružomberok:   Katolícka univerzita, 2008 ss. 304-318.

33. M. Szczepańska, Jazykové kompetencie a horizonty posunu vedomostí v chápaní edukačnej lingvistiky , In: Miesto spoločenských kategorií pri tvorení postojov súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava, Pod red. M. Babiarza , A. Suchockiej Ružomberok,Katolícka univerzita, 2008 ss. 319 - 330.

34. M. Szczepańska, Interakcie - komunikácia a totožnosť. Úvaha vo svetle symbolického interakcjonizmu a totožnosť. Úvaha vo svetle symbolického interakcjonizmu ,. In: Miesto spoločenských kategorií pri tvorení postojov súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava Pod red. M. Babiarza , A. Suchockiej, Ružomberok, Katolícka univerzita, 2008 ss. 225 - 238.

35. M. Szczepańska, Babiarz M., Suchocka A.A., Ewaluacja jako punkt odniesienia rozumienia oceniania słownego ucznia , W: Problematika slovneho hodnotenia v sucasnej skole, Pod red: M. Zilinek;M.Z. Babiarz; T. Jablonsky,K. , ,Tistanova, Wyd. Katolicka Univezita v Ruzomberku, Uniwersytet Humanistyczno- Przyrodniczy J. Kochanowskiego w Kielcach, Ruzomberok ,2009, ss. 50—57.

36. M. Szczepańska, Podmiot jako jednostka samodzielnie funkcjonująca w zakresie pomocy ,W: Szkoła w perspektywie XXI wieku . Teraźniejszość- przyszłość, Pod red. S. Kozieja ,Warszawa,2009,  cz 2, ss.125-131.

37. M. Szczepańska, Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami , W: Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem , Pod red J. J. Błeszyńskiego, Impuls , Kraków, 2011, ss. 201 – 225 , Wydanie III

38. M. Szczepańska, „Skąd i dokąd zmierzamy” . Wychowanie w polskim systemie szkolnym przed II wojną światową w perspektywie edukacji XXI wieku, W: Człowiek w Europie. Człowiek. Przewodnik. Mędrzec, Pod red M. Franz, P. Semków ,Wydawnictwo A. Marszalek, Toruń, 2011,ss.323-346.

39. M. Szczepańska, Kilka refleksji na temat biedy i ubóstwa w kontekście teoretycznym i praktycznym, W:Zeszyty Naukowe AMW, rok III, nr 187A, Gdynia, 2011, ss. 321–342.

40. M. Szczepańska ,Praca socjalna w szeroko pojętym środowisku . Inspiracje przeszłością , Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, Kwartalnik 4/2012, 2011, ss. 83-112.

41. M. Szczepańska, Przyjaźń jako specyficzna forma więzi międzyludzkiej-ujęcie kontekstualne, W: Znajomość ,koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewaluowania więzi emocjonalnej, Pod red A. Żywczok, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2014, ss.231-250.

42. M. Szczepańska, Funkcjonowanie rodziny preindustrialnej, industrialnej, postindustrialnej, i współczesnej a zadania pracy opiekuńczo-wychowawczej, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.71-84.    

43. M. Szczepańska, Rodziny z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.85-108.    

44. M. Szczepańska, Rodzina w kryzysie i formy jej wspomagania w pracy opiekuńczo-wychowawczej W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.141-158   

45. M. Szczepańska, Asystent rodziny i jego rola w pracy opiekuńczo-wychowawczej z rodziną, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.191-206.    

46. M. Szczepańska, Bezrobocie jako przyczyna zaburzonego funkcjonowania rodziny wymagającej wsparcie w postaci opieki,  W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia,2015,  Wydawnictwo AMW,ss.207-236.    

47. M. Szczepańska, Wsparcie interwencyjne i prewencyjne rodziny, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.373-386.    

48. M. Szczepańska, Placówka wsparcia dziennego, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.31-40.    

49. M. Szczepańska, Rodzinna piecza zastępcza, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  41-51  

50. M. Szczepańska , Instytucjonalna piecza zastępcza W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  19-30 

51. M. Szczepańska , Uwarunkowania prawne w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016,  Wydawnictwo AMW, ss.  9-18

52. M. Szczepańska , Autorski program wychowawczy  w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  7-30

53. M. Szczepańska, Konstruowanie programów profilaktycznych  w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016,  Wydawnictwo AMW, ss.  31-37

54. M. Szczepańska, N. Maziarz, P. Misiak, B. Mróz, J.Mruczkowska, K. Piątek, A. Popiołkiewicz, A. Pysznik , Program pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce wsparcia dziennego prowadzonej w formie opiekuńczej, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  39-66

55. M. Szczepańska, K. Czaja, K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik , Program pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce wsparcia dziennego prowadzonej w formie specjalistycznej, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  67-80

56. M. Szczepańska, K. Czaja, K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik , Program pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym , W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  81-90

57. M. Szczepańska, A. Schweda, A. Skwierawska, K. Śledź, M. Reglińska, K. Rybandt, S. Teperek , Program pracy opiekuńczo-wychowawczej z rodziną zastępczą spokrewnioną, W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  91-98

58. M. Szczepańska, A. Menczykowska, I. Michalewska, A. Pieńkowska, K. Rakowska, A. Kiryło, B. Rhode , Program animacji społecznej w pracy opiekuńczo-wychowawczej W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016,  Wydawnictwo AMW, ss.  99-106

59. M. Szczepańska, K. Czaja, K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik , Program pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej asystenta rodziny z rodziną oraz program pracy opiekuńczo--wychowawczej rodziny wspierającej W: Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski,  Pod red. M. Szczepańskiej, Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.  107-122

  

Opracowanie haseł:

1. Gordon Thomas ,W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka , J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 94-95.

 

2. Twórczość, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka,       J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 316-318.

 

3. Odpowiedzialność, W: Encyklopedia filozofii wychowania, Pod red St. Jedynaka ,J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 211-212.

 

4. Key Ellen, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka,  J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 68-70.

 

5. Altruizm, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka,J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2009,s. 18.

    

Recenzje publikowane:

1. M. Szczepańska , M. Donaldson, Myślenie dziecka, Wychowanie w Przedszkolu,  nr 4,1987,  ss.248-249.

2. M. Szczepańska, W. Tłokiński, Mowa. Przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów, Życie Szkoły, nr 4,1988,  ss.253-256.

3. M. Szczepańska, T. Hejnicka-Bezwińka, W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), Słupskie Prace Humanistyczne,Słupsk, 1991, nr 10b, ss.307-312.

4. M. Szczepańska, Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Słupskie Prace Humanistyczne, Słupsk, 1994, nr 11b, ss.135-142.

5. M. Szczepańska, Jakość pracy dydaktycznej nauczyciela a efekty uczniów klasy III z języka polskiego (na przykładzie opisu jako formy wypowiedzi) . Słupskie Prace Humanistyczne nr 16B . Wydawnictwa Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk ,1999, ss. 213 – 217

 

Recenzje wydawnicze

1. M. Szczepańska R. Lemisiewicz : Systematyczne ustalanie poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie ortografii uczniów klas I – III jako podstawa zróżnicowanej pracy dydaktycznej, Wydawnictwa ODN, Słupsk, 1999

2. M. Szczepańska, L. Maksymowicz, M. Gliniecki : Teatr edukacyjny – komunikacja bez granic, Wydawnictwo PHARE, Warszawa, 2001

3. M. Mazurkiewicz, Mali Patrioci. Program edukacji patriotycznej, Wyd. Słupsk, 2013

4. M. Mazurkiewicz, Więcej ruchu dla maluchów , Wyd. Słupsk, 2014

5. M. Mazurkiewicz, Powrót Słupskiego Chłopczyka, Wyd. Słupsk, 2015

 

Warsztaty dla nauczycieli

1. Szczepańska M. (2018), Ortografia a rozwój kompetencji językowych dziecka. (materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli i uczniów klas I-III, Słupsk, Gdańsk, Poznań

2. Szczepańska M. (2021), „Nauczyciel nie potrafi” polska edukacja językowa (materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli edukacji wczesnej, Słupsk, Gdańsk, Poznań

3. Szczepańska M. (2022), Kanon lektur, a samodzielne czytelnictwo dzieci w klasach I-III w szkole podstawowej. Wyniki badań, (materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli edukacji wczesnej, Słupsk, Gdańsk, Poznań

4. Szczepańska M. (2012-2024), Program autorski w przedszkolu i szkole podstawowej i ponadpodstawowej, Warsztaty dla nauczycieli, Słupsk, Gdańsk, Poznań

Filmy metodyczne

1. M. Szczepańska, Werbalizowanie emocji na lekcjach języka polskiego. Lekcja języka polskiego w klasie II na temat: Samodzielne redagowanie opisu psa MIKADO - bohatera książki J. Grabowskiego “Puc. Bursztyn, i jego goście”, 1989

2. M. Szczepańska, Werbalizowanie emocji na lekcjach języka polskiego. Lekcja języka polskiego w klasie III na temat: Ocena postaci Jasia z baśni I. Kraszewskiego “Kwiat paproci”, 1990

3. M. Szczepańska, Edukacja teatralna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Cykl lekcji. Prezentacja przedstawień teatralnych (3 techniki) samodzielnie przygotowanych przez dzieci z klasy III Szkoły Podstawowej w Łebie, 1990

 

 

 

 

 

 

    WWW.MSZCZEPANSKA.PL