|
|
Publikacje zwarte
1.
M. Szczepańska, Rozwój ekspresji werbalnej uczniów klas I-III na lekcjach
języka polskiego, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1989
[powiększ okładkę]
|
2. M. Szczepańska, Przewodnik metodyczny do nauczania języka polskiego w
klasie III, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1990
3. M. Szczepańska, E. Gaweł-Luty, Przewodnik metodyczny do nauczania
przedmiotu pedagogika wczesnoszkolna z metodyką,Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,
1991 |
5. M. Szczepańska, (red.), Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia,
Wydawnictwa Uczelniane, Słupsk, 1995
[powiększ okładkę]
|
6. M. Szczepańska, Szkoła idealna. Rozważania optymistyczne.
Wydawnictwa WSP, Słupsk, s. 1- 211, 1999
[powiększ okładkę]
|
7. M. Szczepańska, Program autorski. Jak go napisać, Wyd Image,
1999 |
8. M. Szczepańska, Program autorski – warto spróbować, Wyd. Image,
1999
[powiększ okładkę]
|
9.
M. Szczepańska, Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Wyd.
IMPULS, Kraków, 2000
[powiększ
okładkę]
|
10. M. Szczepańska, Edukacja teatralna a rozwój kompetencji
społecznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwa Pomorskiej Akademii
Pedagogicznej, Słupsk, 1999
[powiększ okładkę]
|
11. Elitaryzm – Mistrz w edukacji, Pod red M. Szczepańskiej, Wydawnictwa
Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku , 2002 |
12. M. Szczepańska, E. Gaweł – Luty, Możliwe – niemożliwe.
Jakościowy
wymiar pedagogiki aktualnej, Wydział Edukacyjno – Filozoficzny, Słupsk, 2003
[powiększ okładkę]
|
13. M. Szczepańska, Sztuka działań innowacyjnych. Program autorski.
Projekt edukacyjny. Metoda gier dydaktycznych. Metoda symulacyjna. Wyd Image,
Słupsk, 2003
[powiększ okładkę]
|
14.
M. Szczepańska, Kulturnoje obrazowanije rebienka w ranniem
szkolnom wozrostie. Wydawnictwo Uczelniane Moskowskogo Gumanitarnogo
Uniwersiteta, 2004
[powiększ okładkę]
|
15.
Futurologia pedagogiczna. Niekonwencjonalne rozwiązywanie konwencjonalnych
problemów w edukacji, (red M. Szczepańska, E. Gaweł – Luty), Wydawnictwa Uczelniane PAP, Słupsk 2005
[powiększ okładkę]
|
16.
Mam świadomość swej tożsamości i uczę się tożsamości innych. Programy autorskie,
Pod red. A. Suchockiej, M.Szczepańskiej, ODN, Słupsk 2008
[powiększ okładkę]
|
17. M. Szczepańska, E. Gaweł – Luty, Przyjaźń jako wartość w
relacjach społecznych dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2009
[powiększ okładkę]
|
18. M. Szczepańska, E. Gaweł – Luty, Przyjaźń jako wartość w
relacjach społecznych dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, II wydanie,
2010 |
19. M. Szczepańska, Tradycja i współczesność w pracy socjalnej.
Metody i pojęcia pracy socjalnej, Copyright by: Mariola
Szczepańska, Gdynia, 2011
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 195
|
20.
M. Szczepańska,
Program autorski jako element doskonalenia zawodowego nauczyciela w
zakresie pracy opiekuńczo – wychowawczej i profilaktycznej z
uczniem/wychowankiem w wieku 6 – 18 lat, Słupsk, 2015
[powiększ okładkę]
|
21. Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny,
Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo Uczelniane AMW, Gdynia, 2015
[powiększ okładkę]
|
22.
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny,
Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo Uczelniane AMW, Gdynia, 2016
[powiększ okładkę]
|
23.
Praca
opiekuńczo-wychowawcza.
Tom III. Kontekst autorski, Pod red. M. Szczepańskiej, Wydawnictwo
Uczelniane AMW, Gdynia, 2016
[powiększ okładkę]
|
24. M. Szczepańska, Opieka i wychowanie :
wychowanek, rodzic, wychowawca, opiekun, Słupsk 2019
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 1032
25. M. Szczepańska, Szkoła: uczniowie, rodzice i
nauczyciele, Słupsk 2019
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 374
|
26. M. Szczepańska, Program autorski. Uobecnienie kreatywności, Słupsk 2022
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 135
|
27. M. Szczepańska, Rysunek, kolor, pismo (Nie)konwencjonalne sposoby diagnozy psychopedagogicznej dzieci, młodzieży i dorosłych, Słupsk 2022
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 135
|
28. Mariola Szczepańska: Bajka magiczna. Teoretycznie i praktycznie, 2022
[powiększ okładkę]
Liczba pobrań: 276
|
Organizacja konferencji
-
Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Edukacja 2000.
Elitaryzm – Egalitaryzm.
Konferencja organizowana przez Pomorską Akademię Pedagogiczną oraz Polskie
Towarzystwo Pedagogiczne w Słupsku - czerwiec 2000.
Konferencja dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (DNS 5 – 71 – DOT
1 – 35 / 2000)
-
Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Edukacja 2000. Możliwe
– niemożliwe. Jakościowy wymiar pedagogiki aktualnej. Konferencja organizowana
przez Pomorską Akademię Pedagogiczną w Słupsku – czerwiec 2002
-
Współorganizator Międzynarodowej Konferencji Naukowej : Edukacja XXI wiek :
Futurologia pedagogiczna. Niekonwencjonalne sposoby rozwiązywania
konwencjonalnych problemów w edukacji – Konferencja organizowana przez Pomorską Akademię Pedagogiczną w Słupsku - Wydział Edukacyjno –Filozoficzny
– maj 2004
-
Współorganizator Konferencji „Metody i formy pracy z dzieckiem o specjalnych
potrzebach edukacyjnych. Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji.
Konferencja organizowana przez Pomorską Wyższą Szkołę Humanistyczną w Gdyni -
kwiecień 2008
Artykuły w
czasopismach naukowych:
1.
M. Szczepańska, Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 4, 1986, s.74-79.
2.
M. Szczepańska, Praca z tekstem literackim w klasach I-III, Życie Szkoły,
nr 4, 1987, s.218-223.
3.
M. Szczepańska , Bieżące sprawdziany ortograficzno-gramatyczne z języka
polskiego w klasie III, Życie Szkoły, nr 5, 1998, s.294-304.
4.
M. Szczepańska, Samodzielne czytanie lektur przez uczniów w klasie III,
Życie Szkoły, nr 6,1989, s.499-503.
5.
M. Szczepańska, Poprawa prac samodzielnych uczniów klas I-III, Życie
Szkoły, nr 8,1989, s.499-503.
6.
M. Szczepańska , Wybrane uwagi na temat poziomu oczekiwań uczniów wobec
szkoły podstawowej i jego nacechowanie emocjonalne (na przykładzie klasy
I, IV, VIII), Słupskie Prace Humanistyczne, nr 9b, Słupsk, 1990,
s.205-210.
7.
M. Szczepańska, Wczesna edukacja teatralna dzieci w wieku wczesnoszkolnym
jako czynnik intensyfikujący ich rozwój umysłowy i społeczny, Słupskie
Prace Humanistyczne, nr 10b, 1992, s.207-220.
8. M. Szczepańska, Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyrażania
uczuć na lekcjach języka polskiego, Życie Szkoły, nr 8, 1993, s.466-472.
9
.M. Szczepańska, A. Suchora - Olech (1999), Wystarczy nie przeszkadzać dziecku w rozwoju . Zycie Szkoły , nr 8 ,1999, ss. 570 – 573.
10. M. Szczepańska, E. Gaweł - Luty , Reforma , nie dziękuję. Wolę być
autokratą niż autokreatorem, Kwartalnik myśli społeczno – pedagogicznej.
Teraźniejszość . Człowiek . Edukacja, nr 2 , ss. 23 – 26.
11. M. Szczepańska, Twórcza samodzielność uczniów w zakresie wyrażania
uczuć na lekcjach języka polskiego w klasach I - III szkoły podstawowej w
perspektywie oceny szkolnej. Comensky., nr 3\4 , 1999,Czechy. , ss. 56 –
59.
12. M. Szczepańska , Nauczycielu ruszaj do dzieła !, Edukacja i Dialog ,
nr 114 ,2000, ss. 17 – 21.
Publikacje
w pracach zbiorowych (objętych systemem recenzji naukowych):
1.
M. Szczepańska, Zadania edukacji teatralnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
w kształtowaniu sfery emocjonalno-estetycznej, W: Współczesne tendencje w
edukacji wczesnoszkolnej. Pod red M. Grochocińskiego, Wydawnictwa
Uniwersytetu Gdańskiego,1989, s.71-79.
2.
M. Szczepańska, Skrócona skala dyferencjału semantycznego. Kształtowanie
umiejętności werbalizowania emocji przez uczniów, Prace badawcze Wydziału
Pedagogicznego, Pod red. A. Gęsickiej, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,
1993, s.25-43.
3.
M. Szczepańska , Poznawanie uczniów - wybór czy konieczność? W: Poznać
ucznia, Pod red. M. Szczepańska , Wydawnictwo Miejskie, Słupsk, 1994, ss.
5 – 10.
4.
M. Szczepańska , Operacjonalizacja celów kształcenia w klasach I-III, W:
Poznać ucznia , Pod red. M. Szczepańskiej , Wydawnictwo Miejskie , Słupsk,
1994, ss. 44 – 62.
5.
M. Szczepańska , Primum non mutare - ekologia rodziny i możliwości
przeniesienia jej doświadczeń na grunt szkoły, W: Przyszłość - szkoła -
twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A. Suchory-Olech, M.
Szczepańskiej, Wydawnictwo WSP, Słupsk, 1995, ss.165-178.
6.
M. Szczepańska, Epistemologiczne składniki ideologii wychowania, W:
Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A.
Suchory-Olech, M. Szczepańskiej, Słupsk, 1995, ss.11-26.
7.
M. Szczepańska, Pryzmat osobistej mentalności dziecka jako podstawa
budowania obrazu samego siebie w relacji z innymi (szkic problemu), W:
Przyszłość - szkoła - twórczość - ekologia. Praca zbiorowa pod red. A.
Suchory-Olech, M. Szczepańskiej, Słupsk, 1995, ss.27-40.
8.
M. Szczepańska , Uelastycznianie pozycji ucznia i nauczyciela w procesie
kształcenia, W: Wychowanie dla przyszłości, Pod red. W. Karawajczyka, A.
Karpińskiego, J.Kojkoła, Wydawnictwo AMW, Gdynia ,1997, s.161-171.
9.
M. Szczepańska, Pryzmat osobistej mentalności dziecka jako fundament
budowania obrazu samego siebie w relacji z innymi, W: Współczesne
przemiany edukacji wczesnoszkolnej. Pod red. M. Jakowickiej, Wydawnictwa
Uczelniane, Zielona Góra,1996, s.154-160.
10.
M. Szczepańska, Czy nauczyciele i rodzice mogą się nawzajem wspierać, W:
Szukając rozwiązań - pomysły na edukowanie, Pod red. A. Suchory-Olech,
Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,1997, ss. 229 241.
11.
M. Szczepańska, Osoba jako podmiot i przedmiot w interakcjach
symbolicznych, W: Szukając rozwiązań - pomysły na edukowanie, Pod red. A.
Suchory-Olech, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk,1997, ss. 83 - 95.
12.
M. Szczepańska, Czy bycie twórczym to tylko kwestia uwolnienia się od
stereotypów, W: Edukacyjne wątpliwości, Pod red. E. Bilińskiej-Suchanek,
L. Preuss-Kuchta, Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1997 , ss. 221 –
236.
13.
M. Szczepańska, E. Gaweł - Luty , Społeczny aspekt rozwoju człowieka w
procesie edukacyjnym. W: Kultura pedagogiczna w procesie kształcenia.
Teoria i praktyka. Pod red. M. J. Śmiałek, M. Marcinkowski, Sekcja
wydawnicza Oddziału Kształcenia WSO im. St. Czarneckiego w Poznaniu,
Poznań, 1997, ss. 102 - 115.
14.
M. Szczepańska , Kreatywny uczeń, a jaki nauczyciel? (sztywne myślenie
przychodzi niepostrzeżenie), W: Współczesne przemiany kształcenia i
doskonalenia pedagogicznego nauczycieli, Pod red. R. Parzęckiego,
Wydawnictwa Uczelniane Wyższej szkoły Pedagogicznej , Bydgoszcz, 1997, ss.
89 – 103.
15.
M. Szczepańska, Czy rozmowa może być zwierciadłem duszy? Co chce usłyszeć
nauczyciel, a co może powiedzieć uczeń. W: Komunikacja, dialog, edukacja.
Pod red. W. Kojsa, R. Mrózka, L. Dawid. Wydawnictwa Uczelniane
Uniwersytetu Śląskiego - Filia w Cieszynie,Cieszyn, 1998, ss. 133 - 141.
16.
M. Szczepańska, Stereotypowość bajki. Morfologia samodzielnie
redagowanych bajek przez uczniów klas I-III szkoły podstawowej, W: Szkoła
otwarta - Die offene Schule ... Pod red. E. Bilińskiej-Suchanek, L.
Preuss-Kuchty ,Słupsk, 1998, ss 173 - 188 .
17.
M. Szczepańska , E. Gaweł - Luty , Wychowanie - społeczny dowód
słuszności. W: Wychowanie dla przyszłości. Pod red. W. Karawajczyka, A.
Karpińskiego, J. Kojkoła, Wydawnictwa AMW, Gdynia, 1998, ss. 161 - 171.
18.
M. Szczepańska, Czy bycie twórczym to tylko kwestia uwolnienia się do
stereotypów. W: Edukacyjne wątpliwości. Pod red. E. Bilińskiej -
Suchanek, L. Preuss - Kuchty. Wydawnictwa Uczelniane WSP, Słupsk, 1998,
ss. 221 - 236.
19.
M. Szczepańska, Idealny uczeń. Idealny nauczyciel. Idealna szkoła. W:
Idealna szkoła. Rozważania optymistyczne. Pod red. M. Szczepańskiej.
Wydawnictwo Uczelniane WSP, Słupsk, 2000 , ss. 9 – 34.
20.
M. Szczepańska, H. Horka,, Szkoła idealna. Zmiana sposobu myślenia o
ekologii. W: Idealna szkoła. Rozważania optymistyczne. Pod red. M.
Szczepańskiej. Wydawnictwo Uczelniane WSP, Słupsk, 2000, ss. 91 – 110.
21.
M. Szczepańska , Nauczyciel człowiek sukcesu. Rozważania w świetle reformy
edukacji W; Doświadczenie i projekcja przyszłości w treściach
pedagogicznych kształcenia nauczycieli. Pod red. R Parzęckiego, R.
Cierzniewskiej ,Bydgoszcz, 2000, ss. 151 – 156.
22.
M. Szczepańska , A. Suchora – Olech, Środowiskowe uwarunkowania twórczości
dzieci, W : Wybrane problemy współczesnej edukacji, Pod red. J.
Kwapiszewskiego, Wyd. PAP , Słupsk,2000, ss. 137 – 148.
23.
M. Szczepańska , Edukacja poprzez literaturę piękną i teatr. Teatr na
miarę dziecka, W : Edukacja sztuki – tradycje i współczesność, Pod red.
J. Chacińskiego, Wydawnictwo Uczelniane PAP , Słupsk,2002, ss.137-156.
24.
M. Szczepańska, Dziecko niepełnosprawne jako uczestnik rzeczywistości
społecznej , Materiały pokonferencyjne , Koszalin, 2003, ss. 23 -41.
25.
M. Szczepańska ,Tradycja i współczesność w polskiej pedagogice kultury ,
W: Muzyka i pedagogika muzyczna pomiędzy kulturami. Okcydent i orient ,
Pod red J. Chacińskiego , Wydawnictwa Uczelniane PAP, Słupsk,2003,
ss.140-161.
26.
M. Szczepańska , Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji
dzieci ze specyficznymi potrzebami W; Wspieranie rozwoju osób z autyzmem
. Teoria , metodyka , przykłady Pod red J . Błeszyńskiego, Impuls ,
Kraków, 2004, ss.169-194.
27.
M. Szczepańska, Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji
dzieci ze specyficznymi potrzebami , W: Terapie wspomagające rozwój osób z
autyzmem , Pod red J. J. Błeszyńskiego, Impuls , Kraków,2005, ss. 201 –
225.
28.
M. Szczepańska, Program autorski . Kamień milowy na drodze od ( do )
praktyki szkolnej do ( od ) badań naukowych , W: Edukacja a przemiany
tożsamości społecznej , Pod red. E. Gaweł – Luty , J Kojkoła, Wyd.
Harmonia , Gdańsk, 2006, s.313- 318.
29.
M. Szczepańska, Kulturnyje kompetencji kak osnowa razwitia komunikacjonnoj
kultury , W: Naucznyje trudy moskowskogo Gumanitarnogo Uniwersiteta ,
Wypusk 71, Izdatielstwo Moskowskogo gumanitarnogo uniwersiteta,Moskwa,
2006, ss. 129-135
30.
M. Szczepańska , Komiks jako opowieść o bohaterach masowej wyobraźni w
perspektywie edukacyjnej ,W; Edukacja jutra . XIII Tatrzańskie Seminarium
Naukowe, Wydawnictwo Uczelniane AWF, Wrocław, 2007,tom2, ss. 127-132.
31.
M. Szczepańska, Podmiot i podmiotowość w optyce rozwojowej ze szczególnym
uwzględnieniem dziecka w wieku wczesnoszkolnym ,W: Pedagogika społeczna.
Współczesne obszary , Pod red I. Suriny , Wyd. Uczelniane AP , Słupsk,2008
, s.25-38.
32.
M. Szczepańska, Úloha dospelých pri zvládaní jazyka a ovládanie jazyka
dieťaťom, In.: Miesto spoločenských kategorií pri tvorení postojov
súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava, Pod red. M. Babiarza , A.
Suchockiej , Ružomberok: Katolícka univerzita, 2008 ss. 304-318.
33.
M. Szczepańska, Jazykové kompetencie a horizonty posunu vedomostí
v chápaní edukačnej lingvistiky , In: Miesto spoločenských kategorií pri
tvorení postojov súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava, Pod red.
M. Babiarza , A. Suchockiej Ružomberok,Katolícka univerzita, 2008 ss. 319
- 330.
34.
M. Szczepańska, Interakcie - komunikácia a totožnosť. Úvaha vo svetle
symbolického interakcjonizmu a totožnosť. Úvaha vo svetle symbolického
interakcjonizmu ,. In: Miesto spoločenských kategorií pri tvorení postojov
súčasnej mládeže teoreticko-empirická rozprava Pod red. M. Babiarza , A.
Suchockiej, Ružomberok, Katolícka univerzita, 2008 ss. 225 - 238.
35.
M. Szczepańska, Babiarz M., Suchocka A.A., Ewaluacja jako punkt
odniesienia rozumienia oceniania słownego ucznia , W: Problematika
slovneho hodnotenia v sucasnej skole, Pod red: M. Zilinek;M.Z. Babiarz; T.
Jablonsky,K. , ,Tistanova, Wyd. Katolicka Univezita v Ruzomberku,
Uniwersytet Humanistyczno- Przyrodniczy J. Kochanowskiego w Kielcach,
Ruzomberok ,2009, ss. 50—57.
36.
M. Szczepańska,
Podmiot jako jednostka samodzielnie funkcjonująca w zakresie pomocy ,W:
Szkoła w perspektywie XXI wieku . Teraźniejszość- przyszłość, Pod red. S.
Kozieja ,Warszawa,2009, cz 2, ss.125-131.
37.
M. Szczepańska,
Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze
specyficznymi potrzebami , W: Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem
, Pod red J. J. Błeszyńskiego, Impuls , Kraków, 2011, ss. 201 – 225 ,
Wydanie III
38.
M. Szczepańska,
„Skąd i dokąd zmierzamy” . Wychowanie w polskim systemie szkolnym przed II
wojną światową w perspektywie edukacji XXI wieku, W: Człowiek w Europie.
Człowiek. Przewodnik. Mędrzec, Pod red M. Franz, P. Semków ,Wydawnictwo A.
Marszalek, Toruń, 2011,ss.323-346.
39.
M. Szczepańska,
Kilka refleksji na temat biedy i ubóstwa w kontekście teoretycznym i
praktycznym, W:Zeszyty Naukowe AMW, rok III, nr 187A, Gdynia, 2011, ss.
321–342.
40.
M. Szczepańska
,Praca socjalna w szeroko pojętym środowisku . Inspiracje przeszłością ,
Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, Kwartalnik 4/2012,
2011, ss. 83-112.
41.
M. Szczepańska,
Przyjaźń jako specyficzna forma więzi międzyludzkiej-ujęcie kontekstualne,
W: Znajomość ,koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewaluowania więzi
emocjonalnej, Pod red A. Żywczok, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa,
2014, ss.231-250.
42.
M. Szczepańska, Funkcjonowanie rodziny
preindustrialnej, industrialnej, postindustrialnej, i współczesnej a
zadania pracy opiekuńczo-wychowawczej, W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.71-84.
43.
M. Szczepańska, Rodziny z problemami
opiekuńczo-wychowawczymi, W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.85-108.
44.
M. Szczepańska, Rodzina w kryzysie i formy
jej wspomagania w pracy opiekuńczo-wychowawczej W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.141-158
45.
M. Szczepańska, Asystent rodziny i jego
rola w pracy opiekuńczo-wychowawczej z rodziną, W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.191-206.
46.
M. Szczepańska, Bezrobocie jako przyczyna
zaburzonego funkcjonowania rodziny wymagającej wsparcie w postaci opieki,
W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia,2015, Wydawnictwo AMW,ss.207-236.
47.
M. Szczepańska, Wsparcie interwencyjne i
prewencyjne rodziny, W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom I. Kontekst teoretyczny , Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2015, Wydawnictwo AMW, ss.373-386.
48.
M. Szczepańska, Placówka wsparcia
dziennego, W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.31-40.
49.
M. Szczepańska, Rodzinna piecza zastępcza,
W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
41-51
50.
M. Szczepańska , Instytucjonalna piecza
zastępcza W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
19-30
51.
M. Szczepańska , Uwarunkowania prawne w
świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej W:
Praca
opiekuńczo-wychowawcza. Tom II. Kontekst metodyczny, Pod red. M.
Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
9-18
52.
M. Szczepańska ,
Autorski program wychowawczy w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych, W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
7-30
53.
M. Szczepańska,
Konstruowanie programów
profilaktycznych w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych, W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
31-37
54.
M. Szczepańska,
N. Maziarz, P. Misiak, B. Mróz, J.Mruczkowska, K. Piątek, A. Popiołkiewicz,
A. Pysznik ,
Program pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce wsparcia dziennego
prowadzonej w formie opiekuńczej, W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
39-66
55.
M. Szczepańska, K.
Czaja, K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik ,
Program pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówce wsparcia dziennego
prowadzonej w formie specjalistycznej, W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
67-80
56.
M. Szczepańska, K.
Czaja, K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik ,
Program pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym , W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
81-90
57.
M. Szczepańska, A.
Schweda, A. Skwierawska, K. Śledź, M. Reglińska, K. Rybandt, S. Teperek ,
Program pracy opiekuńczo-wychowawczej z rodziną zastępczą spokrewnioną, W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
91-98
58.
M. Szczepańska, A.
Menczykowska, I. Michalewska, A. Pieńkowska, K. Rakowska, A. Kiryło, B.
Rhode , Program animacji społecznej w pracy opiekuńczo-wychowawczej W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
99-106
59.
M. Szczepańska,
K. Czaja,
K. Głowacka, S. Gostkowska, J. Haase, N. Płotka, D. Pytlik , Program pracy
opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej asystenta rodziny z rodziną oraz
program pracy opiekuńczo--wychowawczej
rodziny wspierającej W:
Praca opiekuńczo-wychowawcza. Tom III. Kontekst autorski, Pod
red. M. Szczepańskiej,
Gdynia, 2016, Wydawnictwo AMW, ss.
107-122
Opracowanie haseł:
1.
Gordon Thomas ,W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka
, J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 94-95.
2.
Twórczość, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka, J. Kojkoła,
Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 316-318.
3.
Odpowiedzialność, W:
Encyklopedia filozofii wychowania, Pod red St. Jedynaka ,J. Kojkoła,
Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 211-212.
4.
Key Ellen, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka, J. Kojkoła,
Oficyna Wydawnicza Branta , Bydgoszcz , 2009 ,ss. 68-70.
5.
Altruizm, W: Encyklopedia filozofii wychowania ,Pod red St. Jedynaka,J. Kojkoła, Oficyna Wydawnicza
Branta, Bydgoszcz, 2009,s. 18.
Recenzje publikowane:
1.
M. Szczepańska , M. Donaldson, Myślenie dziecka, Wychowanie w Przedszkolu,
nr 4,1987, ss.248-249.
2.
M. Szczepańska, W. Tłokiński, Mowa. Przegląd problematyki dla psychologów
i pedagogów, Życie Szkoły, nr 4,1988, ss.253-256.
3.
M. Szczepańska, T. Hejnicka-Bezwińka, W poszukiwaniu tożsamości
pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki
polskiej (geneza i stan), Słupskie Prace Humanistyczne,Słupsk, 1991, nr
10b, ss.307-312.
4.
M. Szczepańska, Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu.
Wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Słupskie Prace Humanistyczne,
Słupsk, 1994, nr 11b, ss.135-142.
5.
M. Szczepańska, Jakość pracy dydaktycznej nauczyciela a efekty uczniów
klasy III z języka polskiego (na przykładzie opisu jako formy wypowiedzi)
. Słupskie Prace Humanistyczne nr 16B . Wydawnictwa Uczelniane Pomorskiej
Akademii Pedagogicznej, Słupsk ,1999, ss. 213 – 217
Recenzje wydawnicze
1.
M. Szczepańska R. Lemisiewicz : Systematyczne ustalanie poziomu wiedzy i
umiejętności w zakresie ortografii uczniów klas I – III jako podstawa
zróżnicowanej pracy dydaktycznej, Wydawnictwa ODN, Słupsk, 1999
2.
M. Szczepańska, L. Maksymowicz, M. Gliniecki : Teatr edukacyjny –
komunikacja bez granic, Wydawnictwo PHARE, Warszawa, 2001
3.
M. Mazurkiewicz, Mali Patrioci. Program edukacji patriotycznej, Wyd.
Słupsk, 2013
4.
M. Mazurkiewicz, Więcej ruchu dla maluchów , Wyd. Słupsk, 2014
5.
M. Mazurkiewicz, Powrót Słupskiego Chłopczyka, Wyd. Słupsk,
2015
Warsztaty dla nauczycieli
1.
Szczepańska M. (2018), Ortografia a rozwój kompetencji językowych
dziecka. (materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli i
uczniów klas I-III, Słupsk, Gdańsk, Poznań
2.
Szczepańska M. (2021), „Nauczyciel nie potrafi” polska edukacja
językowa (materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli
edukacji wczesnej, Słupsk, Gdańsk, Poznań
3.
Szczepańska M. (2022), Kanon lektur, a samodzielne czytelnictwo
dzieci w klasach I-III w szkole podstawowej. Wyniki badań,
(materiał niepublikowany), Warsztaty dla nauczycieli edukacji
wczesnej, Słupsk, Gdańsk, Poznań
4.
Szczepańska M. (2012-2024), Program autorski w przedszkolu i
szkole podstawowej i ponadpodstawowej, Warsztaty dla nauczycieli,
Słupsk, Gdańsk, Poznań
Filmy metodyczne
1.
M. Szczepańska, Werbalizowanie emocji na lekcjach języka polskiego. Lekcja
języka polskiego w klasie II na temat: Samodzielne redagowanie opisu psa
MIKADO - bohatera książki J. Grabowskiego “Puc. Bursztyn, i jego goście”,
1989
2.
M. Szczepańska, Werbalizowanie emocji na lekcjach języka polskiego. Lekcja
języka polskiego w klasie III na temat: Ocena postaci Jasia z baśni I.
Kraszewskiego “Kwiat paproci”, 1990
3.
M. Szczepańska, Edukacja teatralna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Cykl
lekcji. Prezentacja przedstawień teatralnych (3 techniki) samodzielnie
przygotowanych przez dzieci z klasy III Szkoły Podstawowej w Łebie, 1990
|
|